Tuesday, September 16, 2008

kisah seorang sahabat

dari mata dia..me dapat lihat..betapa seksa nya hati dan perasaan dia..
me tahu..dalam hati dia menangis..
tapi dia masih mampu tersenyum..ketawa...
me kagum sangat dengan dia.....
masa me pandang wajah dia..mata dia..
me rase macam nak menitis air mata...
tapi me kena kuatkan hati me..kuatkan semangat me..
sebab kalu me lemah..me tak kuat...sahabat me akan lebih goyah...

me tau me tak mampu nak buat apa-apa..
me hanya mampu menjadi pendengar yang setia...
hanya mampu beri kata2 semangat kat dia..
hanya mampu berdoa pada Allah..semoga Allah kuatkan semangat dia..
semoga dia tabah dan redha dalam menempuh dugaan dariNya....

me tahu...perkahwinan yang dibina oleh sahabat me..bukan atas dasar cinta sahabat me...
tapi sahabat me yakin...
mungkin itu la jodohnyer...
me tumpang bahagia bila dia gembira...
entahlah...me sayang kat sahabat me ni...
tapi me tak pandai nak tunjukkan kasih sayang me..
org kata me ni keras...
entahlah....tapi ngan tunang me..pandai plak me...hik hik hik..
(opsss..salah cerita ni....huhu)

hmmmm....
itu sebabnyer..me tertanya2...
apakah sebabnyer kekukuhan ikatan sebuah perkahwinan?
perlukah cinta dalam perkahwinan?
ataupun hanya kesetiaan???

orang pernah berkata...
pilihlah orang yang benar2 mencintai kita...bukan org yang kita cintai...
yang lebih beruntung jika...keduanya saling mencintai....
sahabat me berkahwin...kerana cinta yang tinggi suaminya terhadap dirinya..
tapi mengapa??kenapa??hati sabahat me tetap tidak bahagia???

tapi...tiada manusia yang sempurna didunia ni kan?
sahabat me jugak tidak sempurna..
bukan maksum...
tapi sahabat me ader hati dan perasaan..
apa guna..perkataan cinta yang hanya dilafazkan dimulut..
tapi tidak dizahirkan dengan perbuatan????

hmmmm....
wanita bukannyer cerewet sebenarnya..
tapi lelaki kadang2 kalanya..salah mentafsirkan apa yang ada difikiran wanita..
mmg..wanita mmg dambakan cinta dan belaian seorang suami...
tapi wanita juga perlukan suaminya menjadi sahabat....

pernah seorang sahabat berkata...
jangan takutkan perkahwinan..
hanya kerana kegagalan perkahwinan orang lain..
setiap manusia perangainyer berbeza..
yang kecewa..tak semestinya akan terus kecewa..
yang bahagia....doakan semoga mereka terus bahagia.......



hmmmmmmm.......

5 comments:

deck said...

ni saper ni yanti... adakah sahabat yang dimaksudkan itu aku kenali..huhuhu. didalam berumah tangga pasti ader pasang surutnya..kadang baik sangat.. kadang2 perang gak :P. tapi itulah manisnya hidup suami isteri... kener banyak bersabar... hidup kalau terlalu baik susah gak... percayalah!

RiaNa said...

sorry madeck...kenal atau tak..identiti terpaksa dirahsiakan...
huhuhu

Pencinta Wanita said...

nape dia tak bahagia ke dengan suaminya? cinta terhadap suami tak hadir ke? walaupon suami terlalu mencintai dirinya? emmm complicated sungguh makhluk bernama pompuan ini.

nak macamana lagi? diri sudah dicintai.atau betul ke suami mencintai dirinya? emmm Jgn bermain dengan kalimah suci ini jika tidak memahami erti cinta. Ingat demi cinta seorang laki sanggup melakukan apa sahaja utk orang yang dicintai walau sampai meredah lautan api.Shah Jehan sanggup menzalimi rakyatnya untuk membina mahligai indah 'Taj Mahal' demi untuk isteri tercinta Mumtaz Mahal.

So apa solutionnya? Komunikasi dlm rumahtangga sangat penting. jgn dipendam luka nanti parah jadinya.gunakanlah kelembutan, airmata sebagai senjata pujuk suami.kalo tak boleh gak terimalah keburukan suami sebagai satu keunikan.kalo dia bole terima kita seadanya mengapa tidak kita.

Dr. Cinta

deck said...

aku sokong kater2 Dr Cinta...percaya jek la... namer pon dr...huhuhu... mesti ariff giler nih... ariff tahap gaban :)

RiaNa said...

wah pencinta wanita..well said ;-)
hmmmm..u got point there..
mmg betul..perempuan tu complicated ;-) ..tapi tau cara nak handle..senang jek..huhu..

well..maybe she's not in love with her husband before she get married..but maybe...she's taught that better for her to find somebody who really loves her rather than waiting for her dream guy..

hmmm..pas kawen..jadik indah khabar dari rupa..like i said before.walau setinggi mana cinta..kononnya...tak cukup dilafazkan ngan kata2..or maybe pencinta wanita betul..entah2 her husband not really into her..kita tak tau kan..hati org...

tapi apa guna nya cinta..kalu tak jalankan tanggungjawab??lepas tangan kat isteri sorang..sewa umah..api air..susu anak..baju anak..even baju sendiri pun..wife belikan...apa kesss????

wah..panjang..huhu